vítejte na oficiálních stránkách
AK Racing klubu v AČR

Tým Adama Koblihy se věnuje závodům Mistrovství české republiky
v rally. Na tomto webu se o nás můžete dovědět více,
zároveň budete mít přehled o aktuálních závodech,
výsledcích a názorech samotné posádky.

CITRÖEN DS3 R1B PROKÁZAL SVOU RYCHLOST

4.9.2013

 

Rok se s rokem sešel a scenérie zlínského kraje byly opět prosyceny vůní závodního benzínu a sportovním napětím. Davy příznivců opět zaplavily ulice Zlína i okolní cesty a cestičky valašských kotárů, odkud mohly být součástí již 43. Barum Czech Rally Zlín s označením 2013. Motoristický vrchol sezóny byl tu. Na start se postavilo 90 posádek, mezi kterými nechyběla ani dvojice Adam Kobliha a Petr Chodura jun. Tentokrát však působili v roli navrátilců do své mateřské třídy 9. Posádka letos závodící s Citröenem C2 R2 Max v malém mistrovství byla povolána šéfem Gekon Racing Tomášem Pletkou do jeho týmu a do rukou jim byl svěřen taktéž Citröen, ale už mladší řady DS3 a označením R1B. Start měl dát odpověď na to, co že to vlastně dřímá v „malé déestrojce“.

 

Foto: František Dušek

 

První bližší seznamování probíhalo až na shakedownu, kde měl Adam možnost dostávat do krve víc a víc pro něj dosud zatím neznámé auto. Zvládl celkem 6 průjezdů a dosažené časy posilovaly optimismus do blížícího se ostrého souboje s rojem rychlých Civiců. „Vše co jsem o autě věděl, byly jen strohé údaje a poměrně limitující se zdál výkon oproti konkurenci, na druhou stranu jsem ale očekával dobré jízdní vlastnosti a ovladatelnost auta. To se mi také po úvodních kilometrech shakedownu potvrdilo a rychle jsme se s DS3 skamarádili. Během poznávání auta se vedle mě vystřídalo šest spolujezdců a velmi jim tímto děkuji za spolupráci,“ popisoval předstartovní pocity pilot Citröenu.

Již od roku 2005 je tradičně v pátečním harmonogramu Barum rally zakotvena rychlostní divácká zkouška vedoucí ulicemi Zlína a ani letos tomu nebylo jinak. Po skvělé úvodní show předváděné historickými vozidly přišel čas i na posádku se startovním číslem 83. Červenobílá DS3 pilotovaná úřadujícím mistrem třídy 9 Adamem Koblihou prolétla ulicemi Zlína v čase 8 min a 25,5 vteřin, což bylo pro zajímavost ještě o kousek rychlejší než Honda Civic v rukou někdejšího vítěze Ondřeje Blaťáka z roku 2011. Navíc trať byla doplněna o jeden retardér. Tento čas znamenal prozatímní vedení ve třídě 9 a kluci šli spát s náskokem rovných 15 vteřin na druhého Vladyku. „Úvodním časem jsem byl velmi překvapený a upřímně jsem to nečekal. Bylo to především díky tomu, že auto je velmi stabilní v zatáčkách a můžu je projíždět vyšší rychlostí než konkurenční auta. A samozřejmě brzdy jsou taktéž vynikající, můžu si dovolit brzdit později, než jsem měl zažité u Hondy. Slabší výkon je vyvažován jízdními vlastnostmi auta a to je nesmírně důležité. Jeli jsme bez chyb, s nasazením a atmosféra nás hnala dopředu. Potěšila nás podpora a světlice od našeho fanklubu,“ líčil páteční noc Adam.

 

 

Sobotní etapu otevírala rychlostní zkouška Biskupice a Citröen byl opět na špici, odstup na druhého ve stopce činil bez mála 7 vteřin. Před dotírajícími Hondami už měli Adam s Petrem úcty hodný náskok a na pořadí byla oblíbená rychlostní zkouška Troják, která se jede jen pár kilometrů od Adamova bydliště. Tento test ale bohužel vystavil aktuálním lídrům STOP, neboť po pár chvílích ostrého nasazení na RZ 3 se poroučela převodovka jimi testovaného Citöenu. Cíl vidělo pouze 50 posádek, Adam s Petrem se zařadili po bok těch, kteří svou pouť zakončili předčasně. Opět se tak potvrdila extrémní náročnost tohoto výjimečného závodu. Při pohledu do historie zjistíme, že Adam odstoupil z technických důvodů naposledy na Kopné v roce 2009, to je dobrá bilance a zklamání rychle vystřídal pozitivní dojem z předvedeného výkonu: „Po pátku jsem přemýšlel o tom, zda nám to půjde i na kopcovitějších zkouškách a neprojeví se chybějící koníky. Velmi jsem se těšil na srovnání. Na prvním ranním testu jsem se snažil jet rychle a dostat z auta maximum. Začalo se ukazovat, že auto na Hondy má a byl jsem tak zvědavý na Troják a Semetín, jenže bohužel auto nevydrželo. Po mírném doskoku nám povolily zoubky na stálém převodu a bylo po nadějích. Brzké odstoupení nás samozřejmě mrzí, protože jsme mohli posbírat více dojmů a srovnání tak mohlo být ještě větší. I přesto hodnotím letošní Barumku kladně a jsem velmi rád, že jsem zde mohl startovat.“

Petr Chodura jun. jen potvrdil slova svého pilota a podělil se o zásadní dojmy ze závodu, atmosféry v autě a náhlého konce: „Pocity při letošním ročníku byly opět moc příjemné, a to hlavně díky naprosto precizní organizaci. Navíc to, že můžu sedět vedle Adama, mě posouvá neustále dopředu. Vše bylo nakonec okořeněno tím, že jsme se ocitli v R1čce v roli outsiderů, kteří můžou jen překvapit. K atmosféře v autě není co vytknout. I přes to, že je Barumka nejprestižnější závod u nás, jakékoliv známky nervozity nebyly znát. Zkrátka jsme si na sebe s Adamem už zvykli a víceméně víme, co od sebe čekat. Odstoupení mě samozřejmě, stejně jako Adama mrzelo, ale je třeba si uvědomit, že technika je nedílnou součástí rally a i s tím, že selže, je třeba na každém závodě počítat. Doufám však, že jsme si dávku smůly vybrali a dále se nám zase bude jenom dařit.“

 

Foto: František Dušek

 

Vítězství z roku 2012 se tedy obhájit nepodařilo, splnil i přesto tento start svůj účel?

DS3 R1B se na našich tratích objevila teprve v letošním roce a jedná se tedy o novinku, která si své zájemce teprve hledá. Jak tedy hodnotí po dosavadních kilometrech tohle závodní náčiní Adam Kobliha? „Jak jsem měl možnost poznat malou DS3, zastávám názor, že tohle auto je ideálně vhodné pro mladé nebo začínající jezdce. Auto sice nemá tak velký výkon, ale tím se právě jezdci nabízí prostor pro učení a zlepšování techniky jízdy, tedy stopě, brzdným bodům a také rozpisu. Je nutné přemýšlet o stylu jízdy a pracovat na těchto věcech. Všemu napomáhá skvělý podvozek a brzdy. Stručně řečeno, myslím si, že v Citröenu postavili super auto pro toho, kdo se chce začít učit pěkně od základů tomuto krásnému sportu a chce na sobě pracovat. Jak už jsem několikrát zmínil, velkou roli hrají finance, a proto také dokáži pochopit, že mnozí by volili jinou cestu.“

Tomáš Pletka, šéf stáje Gekon Racing, přijal na zlínskou soutěž pod svá křídla mladou perspektivní posádku a i on se podělil o své názory a dojmy:

Jaký důvod mělo povolání Adama za volant DS3 R1B právě na Barum rally a i přes brzké odstoupení splnila tato mise svůj cíl?

"Důvod byl především marketingový. Šlo o to ukázat, že vůz je konkurenceschopný i ve třídě 9, kde jedou silnější, ale zastaralé vozy. Adam byl pro tento reklamní tah jednoznačně nejvhodnější kandidát. Je to rychlý mladý jezdec, který zaujal svými výkony jak s vozy třídy 9, tak v letošní sezóně s vozem Citroen C2 R2 MAX. I přes brzký výpadek považuji vystoupení této posádky za vydařené a časy dosažené v RZ naplnily, ba dokonce předčily má očekávání. Skvělý výkon posádky.“

Jak vidíte budoucnost vozů R1 v naší zemi? „Budoucnost vidím pozitivně. Hlavně pokud se mi podaří vyjednat zavedení třídy R1B pro příští rok. Na tomto úkolu usilovně pracuji. V případě úspěchu bude zaveden i značkový pohár Citröen pro tyto vozy a s tím i možnost bojovat o finanční výhry v rámci této třídy.“

Byla tato spolupráce ojedinělou záležitostí nebo je možné, že se fanoušci dočkají pokračování? „Ihned po odstoupení Adama jsem začal uvažovat o nějaké adekvátní kompenzaci. Jelikož všechny sprinty v letošní sezóně jsou již obsazené vítězkou projektu CWT CZ 2013 Luckou Červenkovou, tak jediný možný podnik pro prezentaci tohoto vozu je Rally Příbram. Adamovi jsem navrhnul podmínky a dal mu čas na rozmyšlenou. Do budoucna bych Adama rád viděl v kategorii R3 ve velkém mistráku, samozřejmě s vozem značky Citröen. Pokusím se mu v jeho růstu nějakým způsobem pomoct, ale vše je otázka financí. Doufejme, že se vše podaří a třeba se přes MMČR a vítězství v CRT CZ 2014 dostaneme s Adamem do dalšího levelu, který značka Citröen podporuje a to do TOP driver projektu v rámci WRC. Jak říkám. Nic není nemožné,“ dodal s optimismem Tomáš Pletka.

 

Foto: František Dušek

 

Závěrečné slovo patří valašskému jezdci: „S Peťou bychom velmi rádi poděkovali Tomáši Pletkovi za možnost startovat na Barum Rally s vozem Citröen DS3 R1B, také všem těm, co se o nás v servisu tak pěkně starali, ať už mechanikům z Gekon Racing nebo klukům, holkám z cataringu a vůbec všem, co nás přišli povzbudit. Obrovské díky patří našim partnerům, bez kterých bychom tyto chvíle nemohli zažívat. Nesmím zapomenout ani na naše věrné fanoušky, kteří se nás letos ani pořádně nedočkali.“

Barum Czech rally Zlín 2013 je již historií. Budoucnost této nadějné posádky je otevřená, ale prozatím se nedívejme za horizont, na programu je teď totiž boj o titul mistrů třídy 6 v rámci malého mistrovství, do konce zbývají dva závody a s napětím můžeme očekávat, jak se posádka s touhle příležitostí popasuje.

 

 

Zpět